Am copilărit cu meciuri din NBA în care jucatori legedari ca Michael Jordan, Magic Johnson sau Charles Barkley erau pe un piedestal. Un meci la Boston Garden redă poate cel mai bine adevarata magie a baschetului. Am avut plăcerea să văd pe viu alături de tatăl meu un meci fenomenal, Celtics – Lakers. Cele mai bune echipe din istoria acestui sport au împreună 33 de titluri, iar un meci între aceste echipe legendare în Boston Garden a fost mereu în bucket list-ul meu.
INDUSTRIA NBA
Boston Garden (pe numele de acum TD Garden, după numele unei banci canadiene) este un adevărat mall, cu stație de tren pe dedesubt și 8 (opt) magazine cu produse promoționale ale echipelor care joacă alternativ în această sală, Boston Celtics (baschet) și Boston Bruins (hochei). Este o adevarată industrie! In medie, biletul la meci este în jur de 150-200 de dolari (tatăl meu care locuiește o oră si ceva distanță a găsit mai sus cu 100 și s-a văzut perfect), dar pe rândurile de pe parchet ajunge la 3000 pentru un meci din sezonul regulat. Și asta nu e tot. Un lucru dificil este să gasești loc de parcare. Cu 2 luni înainte, toate locurile de parcare de la sală erau rezervate pentru acest meci, așa că am rezervat la o parcare din cartierul italian. Prețul pentru 5 ore de parcare la câteva minute de mers pe jos Boston Garden este de 40 de dolari. Dacă ajungi cu câteva minute înainte de ora pe care o rezervi plătești încă 40 de dolari. Nu există mașină lasată “undeva pe stradă”. Amenzile sunt foarte mari, de ordinul sutelor de dolari.
„VREI O POZA CU KYRIE IRVING?”
Odată ajunși la sală, intrarea se face pe baza unui bilet electronic. Nimeni nu mai umblă cu hârtii în 2017! După verificare, marea majoritate a fanilor trec prin magazinele amplasate peste tot și cumpară orice are legatură cu Celtics, de la tricouri și geci în culorile clubului la poze cu autograf cu orice mare jucător din istorie sau șireturi verzi. Fiecare spectator primește gratuit programul de meci care, de fapt, este un poster cu unul dintre jucătorii lui Celtics.
Fanii sunt încurajați de stewarzi să nu meargă direct la locul lor, ci să coboare până în apropierea jucătorilor, care sunt deja la încălzire. “Vrei să faci o poza cu Kyrie Irving?” m-a întrebat politicos un domn de vreo 60 de ani care a trait cu siguranta succesele anilor 80 în care Larry Bird era Dumnezeul Bostonului. Obișnuit cu obsesia din Romania cu “Ce cauți aici? Ai bilet aici? Du-te domne’ la locul tău!” m-am uitat ciudat la batrânelul care își împlinise visul și lucra pentru Celtics la o vârstă la care în București, din păcate, poți încasa doar pensie. Am ajuns aproape de teren și am facut câteva poze. Totul face parte dintr-un show foarte bine pus la punct în care fanii trebuie să se simta importanți!
DINASTIA CELTICS
Magia Boston Garden, sala aflată pe  Legends Way, o reprezintă istoria extraordinară a echipei cu 17 titluri în NBA. Dinastia verde a început în 1957. Doi newyorkezi, Red Auerbach pe banca și Bob Cousy în teren au condus echipa din Boston spre primul titlu de campioană. Legendarul Bill Russell a fost motorul acestei adevarate revoluții verzi și a reușit să câștige 11 titluri în următorii 13 ani. De altfel, primii trei jucători ca număr de titluri din istoria NBA sunt de la Boston Celtics: Bill Russell, Sam Jones și John Havlicek. Fanii care vin la meciuri  în 2017 sunt încă fascinați de echipa superbă din anii 80 cu Larry Bird pe post de lider. Tricourile cu numele lui Bird se vând și acum excelent.
Tot ce se întâmplă în jurul unui meci cu Lakers aduce aminte de faptul că cele două echipe au jucat între ele 12 finale NBA, iar la Boston au ajuns 9 trofee. Acum, eroii sunt Kyrie Irving, Lonzo Ball, Al Horford sau Brandon Ingram, dar spectacolul este asigurat.
BEAT L.A.
Meciul la care au fost 16 mii de fani intr-o seară de miercuri a fost dominat de Celtics, care sub conducerea lui Kyrie Irving a ajuns la 11 victorii consecutive și este echipa momentului în NBA. Au fost momente de revenire a lui Lakers în sferturile 3 și 4, dar biciuiti de strigătul de luptă venit din tribună “Beat LA, Beat LA”, băieții în verde au câștigat fără emoții în final la 11 puncte. Din punct de vedere al organizării, totul a fost calculat la secundă. În fiecare timeout se întâmpla câte ceva interesant. Fie ca un veteran de război primea abonament pentru acest sezon, fie că un fan cu abonament de 35 de ani este anunțat ca după meci va intra în vestiar pentru a-i cunoaște pe jucători sau la o loja era prezentat Paul Pierce, omul care a adus ultimul titlu în 2008, chiar după o finală cu LA Lakers.
Pentru mine a fost un vis împlinit și în același timp un model de marketing sportiv în care istoria se vinde eficient și fără opulență. Dragostea pentru baschet s-a îmbinat perfect cu rigoarea profesioniștilor americani, cei care dau tonul in materie de organizare de evenimente sportive și nu numai.
Tot ce s-a întâmplat în Boston Garden mă face să-mi doresc să revin alături de baieții mei peste câtiva ani la un Celtics – Lakers, așa cum pe mine m-a dus tatăl meu într-o seară de noiembrie în 2017.